Leplezetlen perverzióval szemlélem a nemzeti ünnepekkor beálló katasztrófahelyzeteket. Nem ecsetelném, hogy hol mi történik, ez folyik mindenből, nyilván aki olvassa ezt a bejegyzést tisztában van a helyzettel, ha nincsen, akkor nézzen ki az ablakon :)
Nézzünk néhány szerencsétlenül járt honfitársunk szavait, melyet különböző hírportálok percenként frissülő rovatából másolok ide:
"Több mint 3 órája itt állunk, ülünk Fegyverneken a vonaton (Takta Intercity). A vasúttól meg nem kérdik, hogy vízre vagy bármire szükségünk van-e – írta Zsolt."
Miért gondolja bárki, hogy 3 órás állás miatt majd vizet oszt a MÁV? Egy, én amikor vonatoztam mindig tettem be egy másfél literes vizet a táskámba, szerintem ez nem paranoia. Kettő, ha nyílt pályán áll a vonat akkor a MÁV melyik szervezetének kellene tudnia ellátnia több száz utast? Ha meg nem nyílt pályán áll, hanem állomáson akkor ott csak van víz vagy egy resti/automata/üvegtigris bármi. Az elsődleges feladat a MÁV-tól értelem szerűen a műszaki hiba elhárítása nem a catering.
"Akikkel a szomszedos kocsikbol beszelgettunk mar lassan mindenki beletorodott hogy itt fogunk ejszakazni semmit nem mozdult a sor azota sem. Se rendor se katasztrofavedo se senki nem tevedt meg erre. Biztos a jo meleg iroasztal mogul adjak a minden valosagtartalmat mellozo sajtokozlemenyeiket. A helyzet egyre kilatastalanabb.Ha idoben elkezdik takarítani a palyat, nem lesz tomegbaleset, nem lesz dugo... de felelos gondolom nem lesz, majd jol elmondjak, hogy minden tokeletesen zajlott az autopalyakon, minden gep szort, kotort, teat osztogattak."
Bálint ellő néhány unalmas unalmas lózungot. Miért nem érti meg senki, hogy hófúváskor teljesen felesleges az utat takarítani, mert az oldalra eltolt havat egyből visszafújja a szél? Rágalmazása a szétfagyó rendőröktől, tűzoltóktól, honvédektől két orbitális pofont érdemel.
"Légyszí segitsssss! Férjem 2 gyerekkel 11 órája úton Győr előtt állnak. Kérdés, kezdenek elaludni, járó motornál van ennek veszélye? Értsd valami mérgezés?
Másik 2 gyerek itthon velem, de szét aggódom magam. Állítólag egy kamionnal van gond, de miért nem lehet órák alatt legalább egy sávot felszabadítani?"
Oké, anyu kétségbeesett, de ez az életképtelenség azért nem sok jót ígér. Egyébként a gyerekek viselkedése 90% ban a szülőétől függ. Ha ő nem pánikol, akkor a gyerek sem azt fogja érzékelni, hogy baj van. Minden a fejben dől el.
Mint minden nagy szervezetnek, így a Katasztrófavédelemnek is van egy reakcióideje, ami méretéből, a bürokráciájából fakadólag legjobb esetben is 4-6 óra. Elemezni kell az információkat, be kell érkezniük a mozgósított szolgálaton kívülieknek, erőt, eszközt kell rendelni a feladathoz stb. Aztán el kell jutni a helyszínre, amit sok esetben a gátlástalan köcsögök azzal szabotálnak az autópályán, hogy a leállósávban próbálnak előrehaladni, aztán ottragadnak. A leállósávnak nem az a lényege, hogy ott lehessen hugyozni, hanem elsősorban mentési feladatokra van.
A Rendőrségre ilyen szempontból felesleges építeni, nem erre hivatottak, nincs felszerelésük, járművük arra, hogy komolyabban hozzájáruljanak a mentéshez. Jelenlétük persze megnyugtató, de ugyanakkor felháborító is lehet sokaknak akik csak annyit látnak, hogy semmit nem csinálnak. (persze a TEK-nek van két BTR-80-asa, de egészen más célokra)
A Honvédség volna igazán alkalmas ilyen feladatra, hiszen elviekben könnyen mozgósíthatóak, a műszaki alakulatoknak minden tudása, eszköze megvan az eredményes mentéshez. Csakhogy az elmúlt 20 évben haderőreformnak csúfolt folyamatnak köszönhetően a haderőnk képességei megszűntek létezni. Tucatnyi feltöltetlen zászlóalj, leépített műszaki mentő járművek, szolgálati idejükön túli kopterek állnak a laktanyákban, telepeken.
A 90-es évek közepén, a délszláv válság miatt hazánkban ideiglenesen állomásozó amerikai hadsereg egy konvoja elakadt a dunántúli havazásban (a mostanitól komolyabb volt, mégsem kerítettek ekkora feneket neki). Nem tudták magukat kiásni, mentésükre küldött saját csapataik is elakadtak. Ekkor még volt megfelelő képessége a Magyar Honvédségnek, hogy a szovjet technikával amerikai katonákat mentsen. Vicces, nemde? Ezt ma már el lehet felejteni.
Lássuk tovább:
Mégis milyen tájékoztatást kellene adni az elakadt autósoknak? Menjen végig valaki az autópályákon, és szóljon be mindenkinek az ablakon, hogy havazik? Napok óta ezzel van tele a sajtó, hogy mi van egész Nyugat-Európában. És azzal, hogy ez most érkezik ide hozzánk. Személy szerint mindenkit sajnálok, aki ilyen kellemetlen helyzetbe került, de erről csak saját maga tehet. Akkor viszont ne panaszkodjon, hogy őt nem téjékoztatták. De igen! És időben.
Persze a stílus bicskanyitogatólag hathat az autóban rekedteknek, de teljesen igaza van Ferencnek. Ha az állam kiskorúként kezeli a polgárait az a baj, ha magára hagyja az a baj.
A tanulság, hogy jobb úgy tervezni, hogy csak magadra számíthatsz a probléma megoldásában, ezen felül minden külső segítség csak könnyítés a helyzeteden.
Többen arról számolnak be, hogy telefonjaik kezdenek lemerülni. Jól indikálja, hogy az emberek mennyire kiszolgáltatottnak érzik magukat telefon nélkül, 10-15 év alatt eljutottunk erre a szintre. Következtetés, hogy egy 5-6 ezer forintos telefon a maga 100-400 órás készenléti idejével ilyenkor többet érhet az okostelefonnál. Vagy legyen egy autós töltőnk...
Rengeteg helyen melegedő buszok vannak az autópályákon, a közeli települések bürgermeisterei megnyitották az iskolákat, kollégiumokat, van ahol az Auchan-t is. Állítólag egy csomó konzervet adott a cég a Katasztrófavédelemnek, ami nagyon helyes, pozitív hozzáállás. Régebben ez úgy működött egyébként, hogy gebasz esetén a Városparancsnok vagy a Védelmi Bizottság elnöke egy Krazzal beálított a legközelebbi áruházhoz, élelmiszer lerakathoz stb és rekvirált élelmiszert, amit aláírásra megkapott a gazdálkodó szervezettől - jogszabály hatalmazta erre fel - és a gebasz elmúltával az állam megtérítette. Erre a mai napig van lehetőség, Gazdasági és anyagi szolgáltatás a neve, de az állampolgári hajlandóság, amit sokan "tudatosságnak" hívnak ezt a rendszert teljesen aláássa. Próbáljon meg valaki mondjuk egy erőgépet szerezni Budapesten, ha akkora lenne a baj, hogy nem elég az ami rendszerben van. De említhettem volna a polgári védelmi kötelezettséggel való szembenállását is a lakosságnak.
Egyébként vicc, hogy az okf.hu lapon lévő katasztrófa eseményekről tájékoztató térkép mindösszesen két eseményt jelenít meg, miközben egy világszínvonalú magyar egyesület honlapja fényévekkel naprakészebb bármilyen. a polgárok életét és vagyonbiztonságát veszélyeztető eseménnyel kapcsolatban.
Egy régi haderőszervezési tanárom meglátásával zárnám a mai posztot. "A magyar állampolgárnak a rengeteg jogán kívül három alkotmányos kötelezettsége van: honvédelmi-, (ebbe beletartozik a PV és KV is), adófizetési-, és iskoláztatási kötelezettség. Ebből az első kettőt jóeséllyel szabotálja vagy szabotálná. És vannak olyan honfitársaink akik a harmadikat is..."
Az utolsó 100 komment: